Programele educative „De-a arhitectura pentru școlari” se derulează în parteneriat cu asociația De-a arhitectura
Dezvoltarea și implementarea programelor educaționale în școli și pregătirea prealabilă a îndrumătorilor este sprijinită financiar de Ordinul Arhitecților din România din fondul taxei „Timbrul Arhitecturii”.
”De-a arhitectura în oraşul meu este un program educațional care pune la lucru creativitatea elevilor, îi face mai atenți la ce se întâmplă în orașul lor și îi ajută să descopere lumea fascinantă a arhitecturii. Orașul/localitatea în care ei trăiesc este materialul didactic de referință. Programul are un ghid pentru arhitecţi şi cadre didactice care include şi programa școlară cursului, un caiet al elevului și materiale didactice vizuale. Curricula a fost concepută pe o metodă de învățare experiențială, având o structură de tip: OBSERV + ANALIZEZ, CONSTRUIESC + PREZINT.
Prima parte a demersului educațional urmărește achiziționarea de informații prin experiența directă a elevilor: expediții în oraș, experiment, joc și prezentări vizuale, iar cea de-a doua este aplicația practică a celor învățate anterior, elevii lucrând împreună la un proiect comun. Fiecare an școlar se va finaliza la disciplina opțională De-a arhitectura cu o expoziţie a proiectelor elevilor.
În cadrul programului copiii vor dezvolta aptitudinile de observație, percepție și analiza critică a mediului construit al localității lor. Le va fi stimulată creativitatea și dezvoltate simțul spațial și cultura vizuală. De asemenea, își vor îmbunătăți abilitățile de colaborare, comunicare și lucru în echipă. Programul este și un bun instrument de stimulare a simțului civic.”- preluat de pe http://www.de-a-arhitectura.ro/proiecte/de-a-arhitectura-orasul-meu/
Activitățile s-au desfășurat în cadrul orei „De-a arhitectura în orașul meu” - disciplină opțională desfășurată la clasa a V-a sub îndrumarea arhitectului voluntar Iulia Cosovanu în colaborare cu d-na prof. Cușnir Any Maria, profesor coordonator resp. prof Covrig Elena Simona .
ACTIVITĂȚI SEMESTRUL I
Lecțiile parcurse aferente semestrului raportat:
· 14.09.2017- Introducerea-
· I.1. Despre arhitectura, meseriile de arhitect si urbanist- 1 h
· 21.09.2017- Introducerea
· I.2. Mediul construit, oglinda comunitatii- organizarea echipelor- 1 h
· 28.09.2017- Scara si proportiile
· C1.1. Mediul construit si dimensiunile umane- Expeditie- 1 h
· 05.10.2017- Ziua educatiei liber
· 12.10.2017 Scara si proportiile
· C1.1. Mediul construit si dimensiunile umane- Analiza expeditie, Scara si reducerea la scara - 1 h
· 19.10.2017 Scara si proportiile
· C1.1. Mediul construit si dimensiunile umane- Scara si reducerea la scara- fisa de lucru C1.3.1 - 1 h
· 26.10.2017 Scara si proportiile
· C1.3. Proportiile omului, unitatile de masura, ergonomia- 1 h
· 02.11.2017- Scara si proportiile-
· A1. Reprezentarile in arhitectura- planul unei locuinte minimale- 1h
· 9.11.2017 Scara si proportiile-
· A1. Reprezentarile in arhitectura- planul unei locuinte minimale- 1h
· 23.11.2017-Scara si proportiile-
· A2. Reprezentarile in arhitectura- Volumul unei locuinte minimale-2 h
· 30.11.2017 liber Sf Andrei
· 07.12.2017- Spatiul si materialitatea-
· C2.2. Spatiul arhitectural si compozitia-1h
· 14.12.2017 21.12.2017 Spatiul si materialitatea
· C2.3. Lumina- Umbra si culoarea-2h
· 18.01.2018- Spatiul si materialitatea-
· C2.4. Materialele si texturile- 1h
· 18.01.2018 Spatiul si materialitatea-
· A3. Detaliile arhitecturale-1h
· 01.02.2018- Locul-
· C3.1.- Locul- Expeditia- discutie la clasa- 1h
· C3.2. Cadrul natural- Geografic si climatic 1h
1. Descrierea pe scurt a activităţilor desfăşurate:
a. activităţile de pregătire, împreună cu profesorul, a fiecărei lecţii în avans:
Pregatirea lectiilor, in avans, am facut-o individual, discutant telefonic detaliile necesare desfasurarii organizate si armonioase ale orelor.
b. documentarea suplimentară pentru desfăşurarea lecţiilor:
Au fost situatii in care am apelat la bibliografia din „Ghidul indrumatorului”
c. descrierea adaptărilor/modificărilor metodelor sau materialelor didactice corespunzătoare lecțiilor parcurse:
Am observat ca elevii sunt mult mai receptivi si mai motivati atunci cand fac ceva practic. Astfel, la finalul capitolului „Spatiul si materialitatea” am realuat exercitiul cu macheta de la fisa de lucru A2.1, din caietul elevului. Prin noul exercitiu elevii au folosit toate cunostintele dobandite in acest capitol si au creat machete reflectand la: materialele din care sunt facute, la cine locuieste in ele, la culorile pe care le folosesc . Deoarece au lucrat in echipe de cate 5 a aparut ideea de a le lega intr-o poveste si de a crea un context care sa le cuprinda pe toate. Mi-a placut sa observ cum au invatat sa ceara ajutorul sau parerea colegilor de echipa, sa vad cum isi aleg un leader si un povestitor.
d. aspecte ale colaborării cu profesorul clasei:
Colaborarea a fost armonioasa.
e.aspecte ale interacțiunii cu elevii:
Elevii sunt variati si reactioneaza si se implica in functie de personalitatea fiecaruia. Unii au o inclinatie deosebita catre activitatile practice, de bricolaj, altii sunt foarte receptivi la prezentarile ppt.
2. Realizarea activităţilor propuse:
Noi am adaptat si triat exercitiile oferite in „Ghidul indrumatorului ”cat si „ Caietul elevului”. Ambele surse contin un numar mare de activitati si exercitii, dar datorita faptului ca durata cursului se rezuma la un singur an avem grija sa alegem si sa ne concentram activitatea pe unul sau doua exercitii pe ora, respectand obiectivele lectiei.
3. Rezultate obţinute şi impactul scontat:
Dupa terminarea machetelor din cadrul lectiei “Reprezentari in arhitectura- volumul unei locuinte minimale”, fisa de lucru A2.1, unul din elevi a venit cu ideea de a crea un ansamblu de locuinte
Activități sem II
C3.LOCUL
C3.3 Specificul locului
C3.A4Realizarea unui sit
C4.ORASUL
C4.2.Identitatea unei localitati, reperele si orientarea
C4.3.Alcatuirea unei localitati
C4.4.Viata orasului
C4.5.Regulile de construire
C5. Sustenabilitatea
C5.1. Despre sustenabilitatea si dezvoltarea echilibrata a localitatilor
ATELIERUL
A5. Idei pentru cartierul nostru
A6. Planificarea cartierului nostru
A7. Asezarea caselor pe teren
A8. Realizarea constructiilor cu functiuni comunitare
A9. Detalierea spatiilor publice
PREZENTAREA
P1. Pregatirea prezentarii proiectului
P2. Prezentarea proiectului si vernisajul expozitiei
Nr. ore activitate de voluntariat (pregătire și susținere lecțiiîn perioada raportată): 14
- 1.Descrierea pe scurt a activităţilor desfăşurate:
- activităţile de pregătire, împreună cu profesorul, a fiecărei lecţii în avans:-
- documentarea suplimentară pentru desfăşurarea lecţiilor: -
- descrierea adaptărilor/modificărilor metodelor sau materialelor didactice corespunzătoare lecțiilor parcurse: La lectia „Specificul si memoria locului” am adaptat exercitiul 3.1 la Muzeul „Arta Lemnului” din Campulung Moldovenesc
- aspecte ale colaborării cu profesorul clasei: colaborarea s-a produs in conditii foarte bune
- aspecte ale interacțiunii cu elevii:
Elevii au avut reactii diferite, in functie de personalitatea lor. Unii preferau mai mult sa deseneze, altii sa construiasca, altii sa povesteasca si sa analizeze iar unii cred ca ar fi preferat sa mearga doar in expeditii. Varietatea de personalitati a fost o provocare, dar am reusit sa-i determinam sa se completeze si sa se ajute in vederea realizarii tuturor activitatilor, cat si a machetei finale.
A fost frumos sa vad cum baietii, care lucrau la spital, au inceput sa le dea sfaturi si sa le povesteasca fetelor toate posibilele solutii pentru a face o pensiune cat mai interesanta, dupa ce au observat ce au inceput ele sa construiasca. De asemenea, Alex a mai facut un tren dupa ce si-a terminat magazinul. Nicolae, impreuna cu Vasile, a realizat stalpii de iluminat dupa ce a ajutat la realizarea siluetei muntelui si a copacilor.
- f.Realizarea activităţilor propuse:
Cum am avut la dispozitie doar o ora pe saptamana ne-am rezumat doar la maxim un exercitiu pe ora, restul timpului fiind dedicat analizelor, discutiilor si/sau prezentarii de notiuni noi.
Lecțiile parcurse aferente semestrului raportat:
· 14.09.2017- Introducerea-
· I.1. Despre arhitectura, meseriile de arhitect si urbanist- 1 h
· 21.09.2017- Introducerea
· I.2. Mediul construit, oglinda comunitatii- organizarea echipelor- 1 h
· 28.09.2017- Scara si proportiile
· C1.1. Mediul construit si dimensiunile umane- Expeditie- 1 h
· 05.10.2017- Ziua educatiei liber
· 12.10.2017 Scara si proportiile
· C1.1. Mediul construit si dimensiunile umane- Analiza expeditie, Scara si reducerea la scara - 1 h
· 19.10.2017 Scara si proportiile
· C1.1. Mediul construit si dimensiunile umane- Scara si reducerea la scara- fisa de lucru C1.3.1 - 1 h
· 26.10.2017 Scara si proportiile
· C1.3. Proportiile omului, unitatile de masura, ergonomia- 1 h
· 02.11.2017- Scara si proportiile-
· A1. Reprezentarile in arhitectura- planul unei locuinte minimale- 1h
· 9.11.2017 Scara si proportiile-
· A1. Reprezentarile in arhitectura- planul unei locuinte minimale- 1h
· 23.11.2017-Scara si proportiile-
· A2. Reprezentarile in arhitectura- Volumul unei locuinte minimale-2 h
· 30.11.2017 liber Sf Andrei
· 07.12.2017- Spatiul si materialitatea-
· C2.2. Spatiul arhitectural si compozitia-1h
· 14.12.2017 21.12.2017 Spatiul si materialitatea
· C2.3. Lumina- Umbra si culoarea-2h
· 18.01.2018- Spatiul si materialitatea-
· C2.4. Materialele si texturile- 1h
· 18.01.2018 Spatiul si materialitatea-
· A3. Detaliile arhitecturale-1h
· 01.02.2018- Locul-
· C3.1.- Locul- Expeditia- discutie la clasa- 1h
· C3.2. Cadrul natural- Geografic si climatic 1h
Nr. ore activitate de voluntariat (pregătire și susținere lecții în perioada raportată): 17
1. Descrierea pe scurt a activităţilor desfăşurate:
a. activităţile de pregătire, împreună cu profesorul, a fiecărei lecţii în avans:
Pregatirea lectiilor, in avans, am facut-o individual, discutant telefonic detaliile necesare desfasurarii organizate si armonioase ale orelor.
b. documentarea suplimentară pentru desfăşurarea lecţiilor:
Au fost situatii in care am apelat la bibliografia din „Ghidul indrumatorului”
c. descrierea adaptărilor/modificărilor metodelor sau materialelor didactice corespunzătoare lecțiilor parcurse:
Am observat ca elevii sunt mult mai receptivi si mai motivati atunci cand fac ceva practic. Astfel, la finalul capitolului „Spatiul si materialitatea” am realuat exercitiul cu macheta de la fisa de lucru A2.1, din caietul elevului. Prin noul exercitiu elevii au folosit toate cunostintele dobandite in acest capitol si au creat machete reflectand la: materialele din care sunt facute, la cine locuieste in ele, la culorile pe care le folosesc . Deoarece au lucrat in echipe de cate 5 a aparut ideea de a le lega intr-o poveste si de a crea un context care sa le cuprinda pe toate. Mi-a placut sa observ cum au invatat sa ceara ajutorul sau parerea colegilor de echipa, sa vad cum isi aleg un leader si un povestitor.
d. aspecte ale colaborării cu profesorul clasei:
Colaborarea a fost armonioasa.
e.aspecte ale interacțiunii cu elevii:
Elevii sunt variati si reactioneaza si se implica in functie de personalitatea fiecaruia. Unii au o inclinatie deosebita catre activitatile practice, de bricolaj, altii sunt foarte receptivi la prezentarile ppt.
2. Realizarea activităţilor propuse:
Noi am adaptat si triat exercitiile oferite in „Ghidul indrumatorului ”cat si „ Caietul elevului”. Ambele surse contin un numar mare de activitati si exercitii, dar datorita faptului ca durata cursului se rezuma la un singur an avem grija sa alegem si sa ne concentram activitatea pe unul sau doua exercitii pe ora, respectand obiectivele lectiei.
3. Rezultate obţinute şi impactul scontat:
Dupa terminarea machetelor din cadrul lectiei “Reprezentari in arhitectura- volumul unei locuinte minimale”, fisa de lucru A2.1, unul din elevi a venit cu ideea de a crea un ansamblu de locuinte.